Wielu kierowców zastanawia się, czy kupić samochód z silnikiem benzynowym, diesla, a może zainwestować w instalację gazową lub auto elektryczne. Tak naprawdę wszystko zależy od tego jak często używamy samochodu, ile kilometrów pokonujemy, na jakich odcinkach, czy poruszamy się tylko po mieście, czy jeździmy w trasy. Czynników, oprócz oczywistych kosztów paliwa, jest wiele. Przyjrzyjmy się wadom i zaletom.

Benzyna

Silnik benzynowy to taki, który naturalnie pracuje na benzynie, i w którym paliwo jest zapalane przez świece zapłonowe. Maszyna z takim napędem jest bardziej dynamiczna, szybsza, cichsza i mniej niewymagająca. Samochody z silnikami benzynowymi to nadal najczęściej preferowane auta. Napędy mają prostszą konstrukcję i mniejszą awaryjność, części są tańsze, a koszty napraw niższe. Z minusów należy wymienić: wyższe spalanie i z reguły krótszy żywot w porównaniu z silnikami diesla.

Diesel

Samochody z silnikiem diesla są mocniejsze i potrafią pokonywać bardzo strome zbocza nawet przy bardzo dużym obciążeniu. Są także bardziej ekonomiczne podczas jazdy po autostradach i pokonywania dużych odległości. Należy mieć jednak na uwadze, że napęd diesla nie pozwala rozwijać tak dużych szybkości, jak silnik benzynowy. Wadą tego silnika jest wyższy poziom wibracji i hałasu. Jednak zmienia się to dość płynnie, bo im nowszy samochód, tym mniej zauważalna jest ta różnica. Trzeba zaznaczyć jednak, że spaliny zanieczyszczają powietrze. W wielu europejskich miastach jest zakaz wjeżdżania do centrum starym dieslem. W mroźną zimę natomiast, właściciele mogą mieć problem z uruchomieniem auta.

LPG

Skrót LPG oznacza z ang. Liquified Petroleum Gas, czyli płynny gaz naftowy. Jest to nic innego jak mieszanina propanu i butanu. W samochodzie musi zostać zamontowana specjalna instalacja LPG.  Co przemawia na jej korzyść? Zdecydowanie najniższe koszty tankowania. To także rozwiązanie ekologiczne: nie emituje przy spalaniu toksycznych gazów, które negatywnie wpływają na środowisko i atmosferę. Dodatkowo nie wpływa na korozję stali, co przekłada się na dłuższą i niezawodną pracę auta. Samochód jest dość cichy, a praca silnika, płynniejsza. Wady są dość oczywiste: za samochód z instalacją LPG trzeba zapłacić wyższe OC, dbać o częstsze serwisowanie. Narzucone są również ograniczenia parkingowe (ze względów bezpieczeństwa nie może być parkowane w parkingach i garażach podziemnych), a butlę gazową montuje się w bagażniku, co znacznie zmniejsza jego powierzchnię.

Elektryk

Samochody elektryczne cieszą się rosnącym zainteresowaniem. Mówi się, że zapewniają wysoki komfort eksploatacji. Umożliwiają redukcję kosztów utrzymania auta i pozwalają zminimalizować emisję spalin. Do najważniejszych zalet należą: podwyższona wydajność, niższa awaryjność, cicha praca, ekologiczny silnik. Jednak posiadają także wady, w tym wysokie kosztu zakupu samochodu, konieczność częstego ładowania, ograniczona liczba stacji ładujących.

Profesor Stanisław Gnoj
Profesor | + posts

Profesor nauk ekonomicznych. Diler walutowy z kilkudziesięcioletnim stażem.